صفحه اول تماس با ما RSS قالب وبلاگ
تفکر در طبیعت
<-Description->
دادگر 1392/3/27
منظور قرآن از تفكر در طبيعت چيست؟ چگونه مي توان در باره طبيعت تفكر كرد؟ اگر كتابهايي در اين خصوص وجود دارد لطفا معرفي فرماييد (از زحمات بي دريغ شما ممنونم)

tabiaat_0.jpeg
شايسته است انسان با دقت به ابعاد آفرينش توجه نموده و آثار قدرت حق را در آن مشاهده نمايد و پيوسته به ياد خدا باشد حال براى توضيح بيشتر به چند نكته اشاره مى‏شود:
الف) قرآن مجيد مى‏فرمايد: {/Bإِنَّ فِي خَلْقِ اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ اِخْتِلافِ اَللَّيْلِ وَ اَلنَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي اَلْأَلْبابِ اَلَّذِينَ يَذْكُرُونَ اَللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ اَلنَّارِ؛
همانا در آفرينش آسمان‏ها و زمين و جايگزين گشتن شب به جاى روز و روز به جاى شب براى خردمندان نشانه‏هايى از قدرت پروردگار مشهورد است. آن خردمندانى كه خداى را در حال ايستاده و نشسته و بر پهلو ياد مى‏كنند و در خلقت آسمان‏ها و زمين مى‏انديشند كه اى خداى ما تو اين‏ها را باطل و برخلاف حكمت نيافريده‏اى. تويى منزه از هر باطل و خطايى پس ما را از عذاب آتش نگهدار باش»(آل عمران، آيه 191 - 190). مشاهده مى‏كنيد كه: 1- دعوت به مطالعه هستى و آفرينش شده است. 2- از آن قدرتى ياد كنيد كه چنين عظمتى را رقم زده است. 3- توجه به اينكه اين همه عظمت بدون حكمت و هدف نبوده است. 4- حال كه چنين است نجات خويش را از خداى سبحان تمنا كنيد، البته آيات بسيار ديگرى نيز در قرآن مجيد آمده است كه دعوت به مطالعه نشانه‏هاى قدرت پروردگار مى‏نمايد. ب) حضرت على(ع) مى‏فرمايد: ولو فكّروا فى عظيم القدرة و جسيم النّعمة لو جعوا الى الطريق و خافوا عذاب الحريق و لكن القلوب عليلة و البصائر مدخوله‏ ؛ اگر در عظمت قدرت الهى مى‏انديشيدند و همچنين در فراوانى نعمت‏هاى حق تأمّل مى‏كردند به راه راست برگشته و از عذاب سوزان مى‏ترسيدند. ولى چه بايد كرد كه دل‏ها مريض و چشم‏ها معيوب گشته و از ديدن و درك كردن حقايق بازمانده‏اند!. ملاحظه كنيد كه حضرت مى‏فرمايد: اگر در عظمت قدرت پروردگار مى‏انديشيدند به پيشگاهش سر خضوع فرود مى‏آورند، و از عذاب دوزخ بر حذر مى‏ماندند. ج) در حديثى است كه خداى سبحان خطاب به حضرت موسى مى‏فرمايد: اى موسى نعمت‏هاى مرا براى مردم بيان كنيد كه در آن صورت مردم محبّت مرا در دل‏هاى خود خواهند گرفت. د) بابا طاهر عريان در رباعى دلنشين خود مى‏گويد: {Sبه صحرا بنگرم صحراته وينم‏# به دريا بنگرم درياته وينم‏S} {Sبه هر جا بنگرم كوه و در و دشت‏# نشان روى زيباى ته وينم‏S} ه) علامه طباطباى نيز مى‏فرمايد: جهان آيت حق است، بنابر اين انسان بايد به جايى برسد كه همان گونه كه وقتى به آيينه نگاه مى‏كند محو در تصوير مى‏شود و نظرش به خود آئينه جلب نمى‏شود. وقتى هم كه كوه و در و دشت و درخت و سبزه و گل‏ها را ديد يا پرندگان رنگارنگ يا حيوانات متنوع و ... را مشاهده نمود از آن همه كمال و زيبايى محو در جمال حق شود و خصوصيات آن اشياء نظر او را جلب نكند، بلكه جهان را آينه جمال حق ببيند. به هر حال تفاوت مردان خدا و افراد ديگر در همين است كه آنها وقتى در آسمان سير مى‏كنند، يا در زمين سياحت مى‏كنند، يا در دريا شناورند، يا به زير دريا مى‏روند، همه جا خدا را مى‏بينند و ذكر و شكر خدا بر زبانشان جارى است ولى ديگران با بى‏اعتنايى فقط به زيبايى و نظم طبيعت چشم دوخته و خدايى برايشان مطرح نيست. برخى وقتى كنار دريا مى‏روند ففقط امواج چشم آنها را خيره مى‏سازد ولى گروهى از وراى امواج، اصل آن آب و ژرفاى دريا را مشاهده مى‏كنند. زهى خسارت كه انسان از نعمت‏هاى خدا فقط لذت ببرد، ببويد و بنوشد و اشباع شود، اما هرگز به ياد منعم و آن كسى كه لحظه به لحظه تدبير آن همه نعمت و هستى را رقم زده نباشد
مطالعه در نظم عالم، حس شكرگزاري را در بشر تحريك مي كند. بشر خود را جهاني كوچك و منظم در مقابل جهاني بزرگ و منظم مي بيند. او اگر بداند كه قلب و يا ساير اعضاء او چگونه با نظم خاصي به انجام وظيفه مشغول هستند و از طرفي بفهمد كه تمام موجودات عالم، مانند خود او داراي نظم و حسابند و همه در ادامه بقا و زندگي او تأثير دارند؛ كه اگر به فرض محال گوشه اي از عالم، از حساب و برنامه خود خارج شود، زندگي براي او محال خواهد بود، فطرتا حس شكرگزاري او نسبت به خالق بزرگي كه اين جهان عظيم را بر پا كرده، تحريك شده و با عشق و محبت در مقابل او خضوع مي كند. اما آن كس كه جهان را با نظر سطحي بنگرد، به همان اندازه، خضوع و شكرگزاري او هم از خالق جهان، سطحي خواهد بود! آفريدگار جهان، حضرت آيت الله مكارم شيرازي به نقل از سايت تبيان